بهگزارش خبرنگار میراثآریا، موضوع این پرده شاهنامه است و مشتمل است بر روایات کلیدی شاهنامه همچون «تولد زال»، «تولد رستم»، «هفتخوان رستم»، «نبرد رستم و سهراب» و «کشته شدن رستم».
این پرده با الگوی پرده درویشی برای اولین بار ترسیم شده است؛ پرده درویشی به نقاشیهایی عریض و طویل، گاهی تا 10 12 مترمربع، اطلاق میشود که موضوعات گوناگون ملی و مذهبی و داستانهای فولکلور همزمان در آنها بهنمایش درمیآید و در «پرده نقالی شاهنامه» رویدادهای حماسی شاهنامه موردتوجه قرار گرفته است.
مهدی طالعینیا، هنرمند و خالق این اثر، امروز چهارشنبه 23 فروردین 96، در این مورد گفت: «آفرینش این پرده از آنجا در ذهن من شکل گرفت که چندین بار نقالان شاهنامهخوان به من مراجعه کردند و پردهای ویژه برای شاهنامه طلب کردند که فارغ از موضوعات غیرمرتبط، صرفاً بیانگر موضوعات ملی وحماسی شاهنامه باشد.»
او افزود: «ازاینرو، آفرینش این پرده اقدامی برای اعتلای هنر نقالی شاهنامهای است و یکی از ابزارهای اصلی این دسته از هنرمندان نقال است.»
این هنرمند ادامه داد: «در پردههای متداول درویشی، مهمترین عنصری که در نگاه اول بهچشم میخورد قامت قمر منیر بنیهاشم حضرت ابوالفضل است که در مرکز تابلو ترسیم میشود؛ اما در این پرده، در مرکز تابلو تصویر رستم بهعنوان الگوی قهرمانی شاهنامه تصویر شده است؛ ضمن آنکه فرم اصلی بعدی در پردههای سنتی درویشی، تصویر مبارک حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) است که حضرت علیاکبر را در آغوش گرفته است، اما در این پرده شاهنامهای، در همان تصویر، رستم را درحالِ بهآغوش کشیدن سهراب میبینیم.»
او با بیان اینکه در پردههای رایج درویشی، در سمت راست، چهره اشخاصی کشیده میشود که در واقعه عاشورا و دیگر وقایع مذهبی نقش داشتهاند اضافه کرد: «در ”پرده نقالی شاهنامه“ بهجای آنها چهرههای شاخص شاهنامهای ترسیم شده است.»
طالعینیا خاطرنشان کرد: «همچنین در پردههای سنتی درویشی در سمت راست پایین، مار غاشیه و دوزخیان ترسیم میشود که در این پرده شاهنامهای، بهجای آنها، تصویر اژدهای خوان سوم رستم نمایش داده شده است. همچنین موارد متعدد دیگری از جایگزینی الگوها وجود دارد که درنهایت منجر به آفرینش نوع جدیدی از پرده نقالی شده است، طوریکه تابهحال ترسیم نشده بود و میتوان آن را ”پرده درویشی شاهنامهای“ یا ”پرده نقالی شاهنامهای“ خواند.»
انتهای پیام/